Langkau ke kandungan utama

Litar peka bunyi

Atas permintaan. Saya sertakan satu litar pengesan bunyi. Maksudnya litar peka bunyi. Litar ini boleh beroperasi dengan hanya tepuk tangan atau ketip jari dengan kuat.



Terdapat banyak litar seperti ini. Ianya mempunyai fungsi yang sama dan juga hampir sama. Medium utama litar ini adalah mikrofon kecil jenis pemuat. Mikrofon ini berkutub positif dan negatif. Jika sambungan polariti ini terbalik, boleh menyebabkan litar tidak berfungsi dengan baik.


Satu cerita masa zaman sekolah dulu, saya pernah buat litar ini dan menyambungkan kepada lampu mentol berkuasa bateri. Saya tinggal di asrama pada masa tu. Jadi saya pun buat la litar projek ini sampai jadi dan sambungkan pula kepada mentol lampu yang telah saya pasang dengan cover yang nampak kemas.


Bila siap, saya tunjukkan kepada member satu dorm. Member suka. Tiba satu hari satu spot check diadakan oleh warden asrama. Warden hanya memeriksa locker setiap student. Manalah tau jumpa benda yang bukan-bukan pulak. Sampai di locker saya, saya jadi cemas sikit sebab baru teringat ada projek litar ini dalam locker saya.


Hati saya jadi tak keruan takut kena rampas atau sebagainya. Buka saja pintu locker, saya terus buat presentation pasal projek ini. Terpinga-pinga warden dan seterusnya warden rasa happy dan kagum dan terus berlalu tanpa mengeledah locker saya dan member yang lain.

Post Yang Mesti Anda Baca