Langkau ke kandungan utama

Litar penghalau nyamuk

Walaupun litar ini mampu untuk menghindarkan nyamuk tetapi saya tetap guna ubat nyamuk yang mengeluarkan asap dan yang menggunakan tenaga elektrik. Tapi tidaklah saya anggap litar ini tidak bermakna apa-apa buat saya. Masa umur saya belasan satun dulu, saya selalu juga pergi ke kebun getah, tolong mak cik toreh getah. Jadi di kebun getah memang ramai tahu memang ada banyak nyamuk yang suka mengganggu orang macam saya ni yang tidaklah sepenuh masa pergi ke kebun. Hanya masa cuti sekolah bila balik kampung saja rasa rajin nak ke kebun.

Biasanya orang akan guna ubat nyamuk yang keluar asap tu. Dengan cara tersebut nyamuk kurang mengganggu. Oleh itu saya terfikir untuk guna cara lain. Salah satu caranya adalah guna litar projek penghalau nyamuk elektronik. Memang masa tu gila sangat dengan rekacipta elektronik. Jadi idea mencurah-curah tapi tak tahu saluran yang betul masa tu.

Bila dah siap, jadi masa untuk test. Masa test tak nampak macam menjadi sangat pun sebab mungkin ada berlaku kesilapan masa tu. Tapi a
da rasa juga macam menjadi sikit sebab terasa nyamuk tak banyak masa tu. Kiranya menjadi juga la. Oleh itu saya tunjukkan sekali lagi diagra
m litarnya beserta dengan diagram di atas verob
oard. Kalau nak pasang boleh guna rujukan ini di atas veroboard. Atas PCB takde... maaf ye.
Untuk diagram atas veroboard adalah seperti di bawah ini. Kalau nak pasang ikut terus seperti di diagram ini.
Jadi apakah komponennya senang diperolehi? Ya... memang senang dan mudah diperolehi di kedai elektronik yang menjual komponen elektronik. Seperti pada permintaan, jika dilihat pada kod warna perintang adalah seperti berikut. Nilai perintang 1.2K kod warnanya adalah coklat, merah dan merah. Hujungnya adalah emas. Manakala perintang 2.2K adalah merah, merah dan merah. Hujungnya juga adalah emas. Bacaan pada perintang boleh laras tertera nilai pada body komponen tersebut dan tiada kod warna. Sama juga kapasitor seperti 47 mikro Farad dan 10 mikro Farad, tertera nilai kapasitan di body komponen tersebut. Manakala kapasitor 0.01 mikro Farad tertera nombor 103 pada body. IC digunakan adalah jenis 555. Tidak kiralah di depannya ada tambahan abjad seperti NE555 atau LM555. Yang penting adalah 555 dan berkaki 8. IC 7555 juga boleh digunakan kerana ianya sama tetapi IC timer ini adalah jenis CMOS. Pastikan kapasitor jenis kutub seperti 47uF dan 10uF dipasang ikut polariti positif dan negatif. Tertera pada body kapasitor adalah tanda negatif (-). Tiada tanda positif. Bagi kapasitor 0.01uF pula tiada kutub dan boleh pasang ikut mana-mana kedudukan kaki. Untuk perintang boleh laras (VR) terdapat tiga kaki. Untuk projek ini hanya kaki tengah dan salah satu kaki kiri atau kanan digunakan. Ia tiada kutub. Pada diagram merupakan VR jenis trimmer bersaiz kecil.

Bagaimana pula piezo. Piezo seperti speaker tapi tidak serupa macam speaker. Dalam binaan buzzer ia digunakan selain pelbagai kegunaan dalam alat mainan elektronik. Sila lihat gambar di bawah ini.


Macam nilah rupanya. Mudah diperolehi. Tidak perlu risau untuk mencarinya. Kedai elektronik yang menjual komponen ada jual. Piezo inilah yang akan menghasilkan frekuensi tinggi yang hanya nyamuk boleh mendengar gangguan frekuensi tersebut. Nyamuk akan pergi jauh dari frekuensi tersebut.

Post Yang Mesti Anda Baca