Langkau ke kandungan utama

Survey untuk program kursus

Assalamualaikum. Salam ceria.

Ok! Jom join kursus pendek yang terbaru. Boleh masuk link ini untuk pra daftar kursus apa yang anda suka. nak join semua pun boleh. http://www.myenique.com/kursus.html

Antara kursus atau bengkel yang ditawarkan adalah seperti yang dinyatakan di bawah ini.

Kursus Asas Elektronik Rekacipta Produk DIY
Kursus ini mengajar cara-cara mudah merekacipta litar projek DIY yang boleh dijadikan sebagai hobi atau untuk diniagakan. Asas-asas elektronik diajar secara teori dan amali dengan teknik berlainan yang mudah difahami seterusnya boleh dipraktikkan di rumah. Antara projek DIY yang ditunjukkan merupakan projek yang popular untuk kegnaan harian dan boleh dijadikan sumber pendapatan sampingan jika diniagakan. Antara yang terkandung di dalam kursus ini adalah:
- Asas Elektronik
- Asas Mengenal Komponen Elektronik
- Asas Alatan Kerja
- Asas Pembuatan Litar Elektronik
- Kerja Amali Membina Litar Projek DIY
- Asas Pembinaan Produk Rekacipta
Kursus ini sesuai untuk mereka yang masih belum tahu mengenai elektronik tetapi ingin belajar dari mula. Peminat hobi litar elektronik yang masih belum faham mengenai elektronik. Dan sesuai untuk mereka yang ingin baru memulakan aktiviti rekacipta elektronik ini.

Kursus Bengkel Bina alat pengesan logam sendiri
Di dalam kursus ini diajar cara-cara menghasilkan alat pengesan logam DIY. Anda boleh bina alat pengesan logam sendiri dan terus guna. Pemasangan alat pengesan logam yang simple tetapi efektif digunakan sebagai hobi mencari barang-barang logam. Bahan-bahan disediakan dan anda diajar satu per satu sehingga alat berfungsi dengan baik. Alat yang siap boleh dibawa balik dan anda juga boleh menghasilkan alat pengesan logam sendiri lagi setelah mengikuti bengkel ini. Antara isi kandungan bengkel ini adalah
- Asas teori mengenai asas alat pengesan logam
- Pengenalan bahan-bahan dan alatan yang akan digunakan
- Amali teknik pemasangan alat pengesan seperti pemasangan mother board, cara lilit coil, cara setting dan sebagainya.
- Sessi pengujian alat
Bengkel seperti ini sangat sesuai untuk semua golongan yang berminat. Tidak kira lelaki atau perempuan. Anda juga boleh menghasilkan seberapa banyak alat setelah habis menghadiri bengkel ini dengan segala bahan-bahan pembuatan akan kami sediakan. Sesuai juga untuk mereka yang baru ingin memulakan hobi metal detecting. Untuk hadir bengkel ini tidak semestinya tahu asas elektronik. Peserta yang tahu asas elektronik adalah bonus bagi mereka.



Kursus Bengkel Pemasangan Bekalan Kuasa Solar
Di dalam kursus ini diajar cara pemasangan solar panel dan unit bekalan kuasa untuk kegunaan sendiri atau sebagainya. Bengkel ini mengajar asas dalam pemasangan solar panel. Sumber tenaga elektrik dari solar panel boleh digunakan untuk alat-alatan elektrik yang selalu digunakan di rumah atau di tempat kerja. Banyak kegunaan tenag solar ini kepada manusia terutama untuk peralatan elektrik. Antara isi kandungan yang diajar di dalam kursus ini adalah:
- Asas pengenalan tenaga solar
- Asas penyambungan litar solar panel dan tips menjana tenaga kecil
- Asas penyambungan solar panel untuk mengecas bateri
- Asas menghasilkan litar inverter, converter, voltage doubler dari solar panel
- Amali pemasangan unit solar panel dan solar controller yang simple dan murah
Bengkel ini sesuai kepada mereka yang berminat untuk pasang solar panel sendiri di rumah, di tempat kerja, di kebun ladang dan sebagainya. Bengkel ini adalah bengkel asas, oleh itu sesuai untuk semua golongan.


Kursus Bengkel Pemasangan Litar Projek

Bagi mereka yang ingin memahirkan diri dalam teknik pematerian komponen di atas pcb atau veroboard, bengkel ini adalah sesuai untuk dihadiri. Di dalam bengkel ini akan diajar cara membina litar projek sehingga siap. Antara isi kandungan bengkel ini adalah:
- Asas pengenalan teknik membina litar projek
- Teknik surihan secara manual diagram litar
- Teknik pemilihan komponen
- Teknik dan amali pematerian komponen di atas papan litar
- Pengujian dan teknik pengubah baik litar
Hadir bengkel ini jika anda ingin belajar cara mudah untuk baca diagram litar, buat suruhan manual, memahirkan kerja pematerian dan memahirkan kerja pembaikan litar.
Buat masa ini, belum lagi diumumkan kursus dilaksanakan pun sudah ada yang mendaftar secara cakap-cakap mulut saja. Jadi daftar dulu supaya senang untuk saya susunkan tarikh yang sesuai untukj dijalankan.

Serius! Kursus kali ini memang lain dari yang lain. Banyak eksperimen ditunjukkan secara langsung.

Post Yang Mesti Anda Baca