Langkau ke kandungan utama

Antara EMF detector dan MtD

Jika ada masa terluang saya akan sambung ujikaji saya terhadap satu lagi litar yang berkaitan dengan frekuensi. Frekuensi yang terpilih adalah seperti elektromagnet dan frekuensi gelombang mikro. Saya membuat sedikit ujian terhadap kehadiran gelombang frekuensi telefon dan juga mikrowave yang mana lebih kuat tahap pembebasannya melalui satu alat yang saya rekakan. Alat tersebut pada mulanya menggunakan satu coil kecil yang siap dan boleh dibeli di kedai komponen. Tetapi apa pun tahap kepekaan penerimaanya tidak kuat seperti yang saya harapkan.

Oleh itu saya guna coil yang lebih besar dan dibina sendiri. Kos pembinaan agak besar sedikit kerana menggunakan lilitan wayar tembaga bersalut. Tambahan pula diameter dan bilangan lilitan juga perlu dijaga dengan rapi bagi mendapatkan kesan yang dikehendaki. Jelas terbukti hasilnya sangat memuaskan kerana beberapa alat elektrik boleh dikesan melalui kaedah ini seperti mikrowave, laptop dan handphone. Namun tidak semua alatan elektrik menghasilkan signal. Walaupun dahulunya saya pernah mereka satu alat yang boleh mengesan EMF dengan lebih peka seperti pada TV yang sedang on dan juga talian cable elektrik. Tidak seperti alat baru ini, ia memilih untuk menerima gelombang mikro sahaja.

Jika dilihat pada coil yang dihasilkan, saya juga sedang siapkan satu ujian lagi bagi alat metal detector yang mempunyai tahap kedalaman yang kuat dan belum ada orang boleh buat dalam dunia ini lagi. Namun begitu kos untuk membinanya sangat mahal dan saya perlu mencari dana untuk ujikaji ini. Agak mustahil tetapi alat tersebut sangat besar dan tiada siapa yang terfikir bentuknya. Tidak seperti metal detector (MtD) yang pernah saya buat sebelum ini mempunyai kepekaan yang berlainan dan bergantung kepada pengiraan matematik untuk menetukan jarak kedalam dan juga diameter coil. Ramai yang berharapkan alat tersebut siap dan berfungsi dengan baik tetapi saya sedang memohon dana untuk ujikaji ini kerana kosnya yang sangat tinggi. Saya hanya mampu untuk hasilkan rekaan yang berkos sederhana sahaja.

Post Yang Mesti Anda Baca