Langkau ke kandungan utama

Kejutan elektrik yang selamat

Kejutan elektrik terjadi pada kenalan tubuh (manusia) dengan sumber kuasa yang menyebabkan arus yang cukup melalui otot, kulit atau rambut. Biasanya, ungkapan yang digunakan untuk menunjukkan pendedahan yang tidak dikehendaki untuk kuasa, maka kesan yang dianggap tidak diingini saat ini tahap minimum manusia dapat merasakan dianggarkan sekitar 1 milliampere (mA). Tapi ini sangat bergantung pada frekuensi daripada isyarat. Arus boleh menyebabkan kerosakan rangkaian atau fibrilasi jika sudah cukup tinggi. Kematian disebabkan oleh kejutan elektrik disebut sebagai kuasa. Secara umum, arus hampir 100 mA boleh dirasai jika mereka melewati bahagian sensitif dari tubuh.

Jika voltan kurang dari 200 V, maka kulit manusia, lebih tepatnya stratum korneum, merupakan penyumbang utama impedansi tubuh dalam kes alihan-macroshock dari saat ini antara dua titik pada kulit. Ciri-ciri daripada kulit non-linear namun jika tegangan di atas 450-600 V, maka kerosakan dielektrik pada kulit berlaku.

Jika rangkaian elektrik didirikan oleh elektrod diperkenalkan di tubuh, melewati kulit, maka potensi untuk kematian jauh lebih tinggi. Ini dikenali sebagai sebuah microshock. Arus hanya 10 μA sudah cukup untuk menyebabkan fibrilasi dalam kes ini. Ini adalah keprihatinan dalam tetapan rumah sakit modern saat pesakit dihubungkan ke beberapa peranti.

Pada arus elektrik tertentu boleh menyebabkan kejutan atau sehingga kepada kematian. Namun untuk tahap arus tertentu (yang kecil) dengan menggunakan punca bateri, boleh menjadikan satu terapi yang baik untuk merawat penyakit pada anggota tubuh badan. Saya sendiri telah dan sedang dalam kajian untuk menghasilkan satu alat yang berupaya untuk merawat pelbagai penyakit pada tubuh badan kita. Ianya berkaitan dengan aliran arus elektrik yang kecil dan selamat beserta dengan frekuensi tertentu yang selamat.

Apa yang penting adalah keselamatan. Untuk lebih selamat saya menggunakan kuasa bateri kecil dan tidak memerlukan inverter untuk menghasilkan voltan tinggi seperti alat-alat dipasaran. Voltan tinggi dan arus yang tinggi boleh menyebabkan kejutan yang menyakitkan dan beberapa alat telah direka khas seperti alat pemecah lemak yang menggunakan inverter voltan tinggi dari voltan rendah pada bateri. Penggunaan voltan dari soket 240vac tidak digalakkan walaupun telah melalui litar regulator untuk dikecilkan.

zap_instructions

Seorang sukarelawan telah dikenal pasti untuk menguji prorotaip ini yang merupakan seorang pesakit tegar yang telah mencuba pelbagai jenis perubatan untuk mengubati penyakit beliau. Kita nantikan keputusannya nanti. Insyaallah.

Post Yang Mesti Anda Baca