Langkau ke kandungan utama

Sensor pengukur tahap air

Saya ada menerima beberapa permintaan untuk membuat projek pengukur paras air sejak dari dua tahun dahulu sehingga sekarang. Litar yang digunakan adalah satu sahaja dan ianya dihasilkan dengan beberapa versi mengikut kegunaan. Seperti litar-litar yang biasa digunakan ia memerlukan sensor yang boleh mengukur dan menentukan paras air yang hendak diukur. Sensor yang paling mudah adalah dua batang mengalir yang di masukkan ke dalam air yang hendak diukur.

Kedudukan batang pengalir tersebut perlu disusun dengan ukuran tertentu bagi mendapatkan hasil yang diharapkan pada proses pengukuran tersebut. Manakala litar yang digunakan adalah ringkas dan mudah sekali dibina. Ianya semudah menggunakan satu transistor sahaja. Manakala litar yang agak rumit pula menggunakan satu IC 14 kaki dan beberpaa kompnen lain yang menampakan litar tersebut kompleks.

Encik Fareed pernah menganjurkan saya untuk merekakan satu alat pengukur air untuk tabung hidrogen ciptaannya. Jika digunakan alat pengukur menggunakan sensor biasa iaitu dua batang logam dimasukkan ke dalam tabung air, masalah mungkin akan berlaku untuk jangka masa agak lama. Ini kerana penggunaan sensor seperti itu akan menyebabkan berlaku hakisan atau pun karat walaupun ianya berlaku dalam masa agak lama.

Oleh itu saya cuba hasilkan satu alat pengukur menggunakan infrared yang mampu mengukur tahap paras air tanpa perlu menyentuhnya. Konsep utama adalah mengukur tahap air dengan pancaran infrared dan dipantulkan semula dari permukaan air sehingga ke penerima infrared. Setelah beberapa litar dipilih dan dibuat ujikaji sebelumnya, ia menampakkan hasil tetapi tidak seperti yang diharapkan pada perancangan. Pancaran infrared tidak memantulkan 100% pancarannya pada permukaan air yang jernih dan ini menyukarkan hasil yang diperolehi.
Litar asalnya dibuat modifikasi menjadikan ia boluh mengukur sehingga tiga tahap iaitu tahap penuh, sederhana dan kurang dengan tiga warna LED yang berbeza. Untuk mendapatkan hasil pantulan yang sempurna, kepingan pelampung nipis digunakan sebagai pemantul tahap air. Ianya sesuai untuk kaedah ini tanpa berlaku sebarang gangguan pada sensor. Namun pun begitu saya telah berulang kali membuat kaji sedikit mengenai jenis sensor yang sesuai digunakan. Saya menemui sensor jenis fototransistor yang berwarna hitam sepenuhnya. Tetapi harganya agak mahal berbanding sensor infrared receiver jenis LED.

Setelah siap membina litar yang direka khas, masanya untuk buat setting yang betul untuk setiap peringkat pengukuran. Oleh itu satu contoh tabung saya buat dengan botol plastik dengan kepingan pelampung. Encik Fareed memberitahu bahawa jarak pengukuran tidak terlalu jauh dan hanya lebih sedikit satu inci sahaja. Oleh itu saya buat pelarasan setiap LED untuk jarak satu inci sahaja. Diagram litar boleh dilihat seperti yang saya sertakan ini.

Projek ini dibuat untuk keadaan tertentu seperti yang Encik Fareed mahukan. Selain itu juga projek ini boleh digunakan untuk projek-projek yang lain. Tetapi bagi saya projek pengukur paras air seperti guna sensor pengalir adalah lebih popular. Bagi saya untuk hal seperti dimasukkan ke dalam tabung hidrogen rekaan Encik Fareed, saya rasakan ianya sesuai untuk cara terbaru ini kerana ia tidak menyentuh air. Satu lagi kejayaan Encik Fareed menggunakan air yang boleh menukarkan kepada hidrogen untuk dicampur dengan petrol kenderaan dan seterusnya memberi penjimatan berganda kepada penggunaan pertol kenderaan.

Post Yang Mesti Anda Baca